Alla inlägg den 27 juni 2010

Av nobimbosallowed - 27 juni 2010 20:36

idag ska jag skälla över bonnlurkar. Alltså inte över bönder, eller människor på landsbygden - utan på puckade, obildade pinsamma lantisar. Sådana som med sitt jävla dumskallebeteende får Ronny och Ragge att framstå lika normala som samhällets norm.


Jag kan varken skryta med präktighet, prydhet eller moralpanik kring alkohol. Men jag kan skryta med sunt jävla bonnförnuft.


I fredags gick vi till släktingarna för klassiskt midsommarfirande. För de allra flesta innebär det sill (el köttbullar för barnamun), färskpotatis och ett par snapsar.


Det innbär det även för mina släktingar bönderna. OCKSÅ. För mest handlar det om snapsen. Eller snarare snapsARNA. Eller snarare flaskORNA med snaps.


Innan vi tackade ja till midsommarfesten så frågade jag om vi kommer att dansa kring midsommarstången och ha barnlekar - eller om vi skulle samla ihop alla barn och göra det hos oss innan vi kom. Efter garantier på att det ju var självklart med midsommarstångdans så knallade vi dit. Det var mängder med barn där. Kusiner, och sysslingar och andra släktingar till mina barn.


Mina barn var i sjunde himlen så klart och ägnade inte oss vuxna någon större uppmärksamhet.

Skönt. För klockan fem var redan ett par av männen fulla. Alltså inte salongsberusade utan drängfulla. Tänk dig en gammal pilsnerfilm där drängen med flaskan i handen och snuset under läppen raglar omkring och pratar så ingen förstår. Så var det!


Midsommarstången var klädd och klar. Men någon dans blev det inte. Som barnen frågade och tjatade på de vuxna om dans! Och hela tiden var svaret från de vuxna detsamma: "Snart! Vi ska bara....."


Jag sprang och jagade min hyperaktiva minsting medan morfar höll koll på andra barnet åt mig och påminde värdparet om att det kanske var läge för dans nu. Entusiasmen hos flertalet av de övriga vuxna var likamed noll.


Jag blev mer och mer förbannad. Och mindre och mindre trevlig. Min pappa frågade om vi skulle dansa med barnen. Men ett par av tjejerna ville ha med sina mammor ohc papor också. Självklart! För alla utom just deras mammor och pappor vill säga. "Snart......"


Folket blev fullare och fullare. Barnen mer och mer otåliga.När klockan var halv elva var många av de vuxna redigt fulla, alltså sludder- och ramlavarningfulla, och barnen fortfarande lika odansade. Dessutom trötta och med gråten nära vid minsta motgång. Precis så som slutkörda barn är. Då gick vi hem.


När vi kom hem så frågade vi barnen om de ville dansa lite kring midsommarstången, men de var för trötta. Jo, småbarn är rätt trötta efter en hel dags lek och spring utomhus kl halv elva på kvällen! Det borde även de andra föräldrarna räknat ut..


Dagen efter fick vi rapporter om att de tänt grillen för tredje gången (eftersom de snapsat lite för hårt så hade de tappat både koll och tidsuppfattning och inte märkt att glöden slocknat....) och äntligen grillat när klockan var ett på natten.


Efter grillningen hade de ÄNTLIGEN dansat kring midsommarstången. Klockan halv två på natten! Med barn i åldrarna 2-12 år. Hur kul hade de vid den tiden? Flera av barnen hade redan somnat och missade den efterlängtade dansen.


Folk får dricka hur mycket sprit de vill på midsommarafton. Men inte fan ska de som föräldrar eller mor- och farföräldrar ragla fram över gårdsplanen och högljutt sluddra fram meningslösheter. För det är läskigt för barn.


Jag hade med mig vin bort. Jag dricker utan tvekan både snaps och vin inför mina barn. Men jag ser fan till att inte packad!! Det är inte alkohol jag moralpredikar om. Det är bristen på respekt för sina barn och det omdömeslösa fyllebeteendet.


Och midsommar? Det är väl barnens högtid? Inte handlar väl midsommar (när man passerat åldern 23) om att fullast vinner? Midsommar handlar om barn, skratt, blommor, midsommarstång, dans - och så klart lite sill och nubbe.


Nej, nästa år vet jag vad vi gör. Då samlas vi i vår familj med våra barn. kanske bjuder vi in våra (vettiga) kusiner och deras föräldrar och barn och så har vi knytis hos oss. Med ett par snapsar till sillen. OCH MED DANS KRING MIDSOMMARSTÅNGEN OCH BARNLEK. Finns det något roligare för barn än när vuxna blir barnsliga och leker och springer och hoppar säck och jagar varandra och barnen? Midsommar ska vara för barnen! Och det är vår förbannade plikt att se till att varje midsommar känns som den roligaste dagen i deras liv.


I min barndom var midsommar årets roligaste dag. Ta mig fan, det ska det bli för mina barn också. Nästa år tackar jag bestämt nej till att sitta med bonntölpar och titta flasksupande.

Nästa år tar jag min enda snaps - och jäklar vad jag ska dansa sen!



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards