Alla inlägg den 9 juli 2010

Av nobimbosallowed - 9 juli 2010 20:20

En vän till mig har precis kommit hem från BB med sin nyfödda lilla dotter. Idag kom ett försiktigt sms: Hur funkade det att amma för dig?


Jag svarade att det funkade bra, förutom med yngsta sonen, trots att han inte ville göra annat än ligga vid bröstet. Så han fick modersmjölkersättning varvat med mjölken.


Då kom nästa sms: Åh vad jag blir glad! på BB fick de mig hela tiden att tro att jag var andra sorteringen bland mödrarna eftersom mjölken inte runnit till för mig och jag fick ha ersättning.


Jag kokar! Jag blir så förbannad så jag vill kasta saker omkring mig. AMNING ÄR INTE DEN NATURLIGASTE SAKEN I VÄRLDEN! Inte för alla. För vissa, ja. Men långt ifrån för alla.


Hur mycket ska man kämpa? Läste en blogg där präktiga mammor tyckte man skulle kämpa i MINST 6 månader och sedan en massa information om hur det minsann sedan sprutat mjölk ur brösten. Och alla som inte kämpade så var egoistiska, mindre intelligenta och på det hela rätt dumma i huvudet.


Ja men lägg ner!!! SEX JÄVLA MÅNADER! Ett halvt år! Jag ammade inte ens så länge när jag kunde.


"Ge dem inte ersättning, för då vill de inte ha bröstet sen!" Nä tacka fan för det, barn vill inte vara hungriga. Barn vill ha mat och kunna sova gott! Jag är helt för amning. Jag tycker det är skittöntigt och egoistiskt att VÄLJA att inte amma - särskilt när det är av ytliga skäl som att inte "förstöra" brösten. Gå och häng er alla bimbobrudar!


Men när man försöker och det inte funkar så ska inte en massa jävla moralpredikande amnings- eller bvc-sköterskor stå och hänga över mig och tala om alla fel jag gör och dra och slita i MINA bröst och MIN bebis och få mig att känna att jag är en dålig mor som "ger upp". De ska ge fan i att informera mig om alla (EJ bevisade) risker som följer om barnet inte får bröstmjölk.


Min BVC-sköterska var gammal, erfaren och klok och sa till mig efter tre månaders kämpande med amning, pumpande och ersättning: Lägg ner det här! Du måste orka. Detta är inte hållbart. Och du behövs. Du är den viktigaste just nu. Om inte du mår bra, så mår ingen i er familj bra. DU är viktigast.

Jag grät av lättnad av att höra en "myndighetsperson" säga detta.


För trots att jag är en tuff, självständig, egentänkande individ så sker någonting med oss när vi får barn. Och vi får hela tiden höra att vi inte duger om vi inte ammar. Detta gäller helt uppenbart oavsett vart i Sverige du bor. Och det är SJUKT! ABSURT! Jag vill t.o.m kalla det för maktmissbruk och myndighetsutövning.


Spädbarn behöver följande:

Kärlek, närhet, ömhet, mat, sömn, torra blöjor. Punkt!

De skiter högaktningsfullt i ifall maten serveras på silverfat, ur ett bröst eller ur en flaska.


Jag blir galen av ilska på de militanta fascistkärringarna som försöker bestämma över mödrarnas och barnens liv. Ge råd, fine. Ge stöd, fine! Men tala också om att jag är en precis lika fantastisk mamma om jag inte har tillräckligt med mjölk.Tala om för mig att modersmjölkersättningen till 99% har samma innehåll som min egen mjölk. Varför ska jag i samvetskval och känsla av otillräcklighet själv surfa runt på nätet och ringa experter på området för att få reda på fakta? Har inte amningssköterskor kompetensutveckling? Har de samma kursmaterial på dagens högskolor som det som användes på 30-talet?


En nybliven mamma har hormoner som dansar runt i kroppen. De dansar som aldrig förr. Utöver det har man den största omställningen som sker i livet; man har fått barn. En egen liten människa att vårda och älska, vars hela välbefinnande hänger på föräldrarnas agerande. Att då tala om för oss att vi inte kan ge vår älskade lilla bebis det den behöver är grymt, hjärtlöst och rent djävulskt.


Det finns så mycket annat att lägga fokus på. Så många barn som far illa - TROTS att de blir ammade.

För helvete, ha lite distans till livet kärringjävlar!!!



Ovido - Quiz & Flashcards